Στη διαδικασία αξιολόγησης και διάγνωσης μαθησιακών δυσκολιών και άλλων συναισθηματικών δυσκολιών πραγματοποιείται συνάντηση με τους γονείς για τη λήψη αναπτυξιακού και ιατρικού ιστορικού. Έπειτα, γίνεται καταγραφή του αιτήματος ως προς το τι δυσκολία αντιμετωπίζει το παιδί, κατανόηση της οικογενειακής δυναμικής και ενημέρωση για την συμπεριφορά του παιδιού στο πλαίσιο του σχολείου, του σπιτιού και αντίστοιχων δραστηριοτήτων.
Στην συνέχεια πραγματοποιείται συνάντηση με το παιδί , παρατήρηση σκέψεων και συναισθημάτων του μέσα από την διαδικασία του παιχνιδιού, της ζωγραφίκής και άλλων τεχνικών παρέμβασης καθώς και χορήγηση ψυχοπαιδαγωγικού διαγνωστικού τεστ (Αθηνά τεστ).
Η Ψυχοθεραπεία για παιδιά και εφήβους χρησιμοποιεί μια ποικιλία από τεχνικές και μεθόδους όπου βοηθούν στην αντιμετώπιση συναισθηματικών καθώς και συμπεριφορικών δυσκολιών που βιώνει το παιδί ή ο έφηβος (καλύτερη αυτοεκτίμηση, μείωση άγχους, βελτίωση σχέσεων).
Ως μέσα ψυχοθεραπευτικής προσέγγισης σε παιδιά χρησιμοποιούνται το παιχνίδι, η ζωγραφική, τα παιχνίδια ρόλων (role play), και οι αναπαραστάσεις .
Η ψυχοπαιδαγωγική παρέμβαση επικεντρώνεται στην ενίσχυση των δεξιοτήτων που αφορούν την προσαρμογή και επικοινωνία, την συμπεριφορά στο κοινωνικό πλαίσιο, την βελτίωση γνωστικών δεξιοτήτων και την συναισθηματική ωρίμανση. Οι παρεμβάσεις που χρησιμοποιούνται είναι τόσο ψυχολογικής υποστηρίξης καθώς και αποκατάστασης μέσω ειδικού μαθησιακού προγράμματος.
Η συμβουλευτική γονέων εστιάζει στην ενίσχυση των σχέσεων μεταξύ γονέων, όσο και μεταξύ παιδιών και γονέων. Αποτελεί ένα υποστηρικτικό πλαίσιο όπου δίνεται η δυνατότητα στους γονείς να διερευνήσουν δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στην επικοινωνία με τα παιδιά τους. Μέσα από την αναγνώριση της δυσκολίας, την αποδοχή και την πλαισίωσή της, οι γονείς μπορούν να δομήσουν μια κοινή οπτική η οποία βοηθά στην καλύτερη λειτουργία των γονιών ως προς το παιδί καθώς και την υγιή ωρίμαση του παιδιού ως μέλος της οικογένειας.
Η οικογενειακή θεραπεία βοηθάει στην βελτίωση των οικογενειακών σχέσεων, στην κατανόηση των ρόλων που έχει κάθε μέλος, στην ενίσχυση της επικοινωνίας και στην υποστήριξη του μέλους που παρουσιάζει δυσκολίες. Μέσω της οικογενειακής θεραπείας κάθε μέλος εκφράζει και διερευνά σκέψεις και συναισθήματα. Δίνεται η δυνατότητα να επικοινωνούνται οι απόψεις όλων των μελών και δημιουργείται μια ασφαλής ισορροπία για την αντιμετώπιση τυχόν δυσκολιών.
Με βάση την διάγνωση, συγκροτείται η κατάλληλη θεραπευτική παρέμβαση σε συνδυασμό με την ενημέρωση γονέων. Σημαντικό κριτήριο είναι η αναπτυξιακή ηλικία του παιδιού ώστε να οργανωθεί ένα εξατομικευμένο θεραπευτικό πρόγραμμα αποκατάστασης. Ενδείξεις για την ύπαρξη μαθησιακών δυσκολιών είναι: